Responsive dizainas, mobilioji svetainės versija ar mobili aplikacija

mobile_applicationEgzistuoja keli svetainių pritaikymo mobiliesiems įrenginiams būdai:

  • Mobili aplikacija
  • Mobilioji svetainės versija
  • Responsive dizainas

Savo prigimtimi tai labai skirtingi sprendimai, ir kiekvienas iš jų siūlo kažką, ko neturi kiti.

Mobili aplikacija

Mobili aplikacija – tai programa, skirta mobiliajam telefonui. Ji instaliuojama ir paleidžiama, kaip įprastos programos. Tiesiog ji rodo tam tikros internetinės svetainės turinį, atkartoja jos funkcijas, ir vartotojas gali ja naudotis, tarsi naršydamas internete.

Toks sprendimas beveik visada bus greitesnis, patogesnis ir galintis pasiūlyti tokių funkcijų, kurių net neįmanoma įgyvendinti naudojant įprastas web technologijas. Kadangi mobili aplikacija kuriama konkrečiam telefonui, ji paprastai turi patogesnį interfeisą ir navigaciją, nei įprastos svetainės. Jų programinis kodas veikia daug greičiau, nei svetainė, rodoma interneto naršyklėje. Taip pat mobili aplikacija turi priėjimą prie visų telefono funkcijų – kameros, mikrofono, gps, adresų knygos.

Sukūrus mobilią aplikaciją, atsiveria ir nauji lankytojų pritraukimo bei pajamų gavimo būdai. Ją galima patalpinti specializuotuose mobilių aplikacijų parduotuvėse, kaip Apple App Store ar Google Play. Net jei ji ten bus platinama nemokamai, tai pasitarnaus kaip puiki marketinginė priemonė, nes šių parduotuvių lankytojai taip sužinos apie jus. Be to aplikacijas galima ir pardavinėti. Jei paprastą web turinį gana sunku apmokestinti, nes vartotojai įpratę jį gauti nemokamai, tai pirkti mobilias aplikacijas – įprasta praktika.

Pasiūlius mobilią aplikaciją, vartotojai labiau pririšami. Jei lankytojas parsisiunčia jūsų aplikaciją, tai didelė tikimybė, kad jis ir vėliau sugrįš. O naudodamasis ja, vienu nuorodos paspaudimu neišeis į kitą svetainę.

Pagrindinis šio sprendimo trūkumas – kaina ir žymiai sudėtingesnis ir ilgesnis projekto kūrimo bei tobulinimo procesas. Mobiliom aplikacijom kurti naudojamos kitos technologijos, nei įprastom svetainėm, todėl prie projekto turės dirbti papildomi programuotojai ir visą svetainės kodą perrašyti kita programavimo kalba. Taip pat mobilios aplikacijos daromos tik konkrečiai operacinei sistemai, o jų rinkoje yra keletas – iPhone naudoja iOS, dauguma kitų išmaniųjų telefonų – Android, įgauna populiarumą ir Windows Phone. Tai reiškia, kad turėsite lygiagrečiai vystyti kelias visiškai skirtingas kodo versijas, todėl, norit turėti pilnai funkcionalias aplikacijas visiems mobiliesiems įrenginiams, projekto kaštai gali išaugti kelis kartus. Nenuostabu, kad taip išvystytos aplikacijos sutinkamos retai. Dažniausiai svetainių savininkai padaro žymiai paprastesnę mobilią aplikaciją ir tik vienam ar dviems įrenginiams, o paskui ją apleidžia ir nebeatnaujina, darydami pakeitimus pagrindinėje svetainėje.

Nereiktų į mobilią aplikaciją žiūrėti tiesiog kaip į priemonę padaryti savo svetainę prieinamą mobiliųjų telefonų vartotojams. Vargu ar lankytojas siųsis jūsų aplikaciją, pirmą kartą apie jus išgirdęs ir tiesiog norėdamas pasižiūrėti, kas jūs esate. Šis sprendimas tinka, kai svetainė siūlo kažkokias kas dieną naudojamas funkcijas ir nori suteikti patogesnį prisijungimą pastoviems lankytojams. Arba pasiūlyti kažkokių naujų galimybių, kurių negalima įgyvendinti web technologijų pagalba. Taip pat, jei visas projektas orientuotas būtent į mobiliuosius telefonus. Kitais atvejais, mobili aplikacija labiau tiktų kaip papildomas, o ne pagrindinis pritaikymo mobiliesiems įrenginiams sprendimas.

Mobilioji svetainės versija

Tai atskira svetainės versija, pritaikyta mobiliesiems įrenginiams. Technologiškai tai tokia pati svetainė, kaip ir įprastos, tiesiog padaryta taip, kad sutilptų į mažą ekraną, bei gerai veiktų telefonų naršyklėse. Ji pasiekiama atskiru adresu, paprastai m.svetainesadresas.lt. Lankytojui nuėjus į pagrindinį svetainės adresą, serveris nustato, kad naudojamas mobilusis įrenginys ir automatiškai nukreipia į mobiliąją svetainės versiją.

Tokį sprendimą įgyvendinti daug paprasčiau, nei mobilią aplikaciją, galima panaudoti dalį standartinės svetainės kodo. Tačiau nemažai darbų tenka daryti iš naujo – reikia piešti naują dizainą, modifikuoti svetainės struktūrą ir navigaciją, kad būtų patogiau orientuotis mobiliųjų įrenginių vartotojams. Mobiliuosiuose įrenginiuose neveikia Flash animacija, taip pat kai kurie sudėtingesni interfeiso elementai, todėl tenka supaprastinti svetainės išvaizdą bei daugelį funkcijų.

Šio sprendimo privalumas, lyginant su mobilia aplikacija – platesnis prieinamumas. Ji veiks visuose  įrenginiuose, vartotojui nereiks siųstis ir instaliuoti papildomos programos. Taip pat lengvesnis atnaujinimas – užteks padaryti pakeitimus serveryje, o modifikavus aplikaciją, vartotojai turi parsisiųsti naują versiją. Mobiliosios svetainės turi didesnį socialinio populiarinimo potencialą – kad pranešti draugams apie įdomią svetainę, užtenka nusiųsti nuorodą, tuo tarpu pasidalinti mobiliomis aplikacijomis nėra taip paprasta.

Vienas didžiausių privalumų – tai mažesni sukūrimo bei tobulinimo kaštai. Žinoma, priklausomai nuo svetainės specifikos, mobili versija gali kainuoti beveik tiek pat, kiek naujos svetainės gamyba. Tačiau kodo bazė dalinai sutaps, bus naudojamos tos pačios technologijos, ją prižiūrėti ir tobulinti galės tie patys specialistai. Todėl tokio sprendimo vystymas bus pigesnis ir paprastesnis.

Responsive dizainas

Responsive dizainas – pats naujausias metodas pritaikyti svetainę mobiliesiems įrenginiams. Visi dizaino elementai tampa kintamo pločio, dėl ko automatiškai padidėja ar sumažėja, kintant naršyklės lango dydžiui, taip pat gali nušokti į kitą vietą. Tokiu būdu, nesvarbu su kokiu įrenginiu svetainė bus rodoma, jos turinys visada pilnai sutilps į ekraną.

Iš vienos pusės, tai atrodo puiki inovacija, kuri leidžia tai pačiai svetainei prisitaikyti prie skirtingų įrenginių. Tai patogu ir lankytojui, ir svetainės kūrėjui – reikia gaminti tik vieną svetainės versiją, kuri tinka viskam. Taip pat ir techniškai įgyvendinti tai gana paprasta – yra jau paruoštų CSS karkasų, kuriuos tereikia panaudoti kuriant dizainą, ir svetainė taps responsive.

Tačiau realiai tai išsprendžia tik vieną problemą – svetainės sutalpinimą į mažą telefono ekraną. Svetainės pritaikymas mobiliesiems įrenginiams iš tiesų yra daug platesnė užduotis. Nors svetainės turinys ir sutilps į ekraną, tačiau mobiliojo telefono naršyklėje gali būti blogai atvaizduojami sudėtingesni interfeiso elementai, neveikti specifinis Javascript kodas. Taip pat, peržiūrint svetainę mobiliaisiais įrenginiais, labai svarbu, kad ji greitai krautųsi ir neišnaudotų daug ryšio srauto. Šituos dalykus lengva išspręsti darant atskirą mobiliąją svetainės versiją – tiesiog panaudojamas paprastesnis kodas, optimizuojamas paveiksliukų dydis, tačiau sunku naudojant responsive dizainą, kur tenka verstis su tuo pačiu kodu.

Ir netgi padarius techniškai tvarkingai veikiančią svetainę, dar nereiškia, kad darbas jau baigtas. Mobiliojo interneto vartotojų tikslai dažnai skiriasi nuo naršančių internete kompiuteriais. Pavyzdžiui, paimkime įprastą įmonės reprezentacinę svetainę. Kaip taisyklė, jos yra orientuotos į potencialaus kliento sudominimą, todėl dizaineriai stengiasi sukurti patrauklų titulinio puslapio dizainą, panaudoti daug grafinių elementų, animacijos efektų, pateikti kuo daugiau įmonės privalumų. Natūralu, kad nedideliame mobiliojo telefono ekrane sunku visą tai realizuoti, o ir lankytojui, naršant telefonu, nėra patogu apžiūrėti ir įvertinti siūlomas paslaugas ar produktus. Todėl, rinkdamiesi naują paslaugą, žmonės dažniau naudoja kompiuterį. O mobiliuoju telefonu aplanko jau žinomų įmonių svetaines, kai prireikia tiesiog surasti kontaktinius duomenis, ar pasitikslinti kokią nors informaciją. Todėl mobiliesiems vartotojams skirtoje versijoje kartais visą svetainės struktūrą reikia daryti kitokią, labiau akcentuojant ne vizualinę prezentacinę, o informacinę pusę. Vėlgi, kuriant atskirą mobiliąją versiją, tai nesunkiai išsprendžiama, nes visas svetainės projektavimo darbas pradedamas iš naujo. O responsive dizaino atveju tegalima keisti esamų elementų išsidėstymą, todėl sunku pasiekti, kad svetainė tenkintų lankytojų lūkesčius.

Dizainerių kūrybinė laisvė, piešiant responsive dizainus, taip pat yra apribota. Norint, kad dizainas prisitaikytų prie skirtingų ekrano dydžių, būtina laikytis tam tikrų taisyklių, sudalinti ekraną į lygias dalis ir visus informacijos blokus sulygiuoti pagal šias linijas. Negalima naudoti tam tikrų apipavidalinimo elementų bei meninių sprendimų, todėl dizainai dažnai būna gana paprasti, netgi minimalistiniai.

Taigi responsive dizainas daugeliu atžvilgiu yra kompromisinis sprendimas. Tai bandymas pasiekti, kad vienas ir tas pats svetainės kodas tiktų viskam, tačiau dažnai, besivaikant kelių tikslų, nepasiekiamas nė vienas. Todėl responsive sprendimus dažniau galima sutikti pigiuose šablonuose, tuo tarpu dideli projektai renkasi atskiras mobiliąsias versijas.

Šio sprendimo įgyvendinimo kaina, kaip taisyklė, bus mažiausia. Tačiau tai gana sąlyginis privalumas, nes jei kuriant dizainą nebus apgalvoti ir gerai ištestuoti visi aukščiau minėti klausimai, tai galime gauti svetainę, kuria bus praktiškai neįmanoma naudotis mobiliajame telefone. O paskyrus jos kūrimui daugiau laiko, kaina nenusileis atskirai mobiliajai versijai.

Pagrindinis responsive dizaino privalumas – optimalus ekrano pločio išnaudojimas. Ir ne tik mobiliųjų telefonų, bet didelių FullHD monitorių, mažesnių nešiojamų kompiuterių, vertikaliai orientuotų planšečių ir t.t. Todėl, jei svetainės tikslas – optimaliai pateikti turinį įvairiausių dydžių ir proporcijų ekranuose, tada verta rinktis reponsive dizainą. Bet būtent mobiliesiems telefonams geriau tinka kiti sprendimai.

Kurį sprendimą pasirinkti?

Kiekviena iš šių technologijų kažkuo palengvina naudojimąsi svetaine mobiliųjų įrenginių vartotojams. Todėl reikia žiūrėti, kuris sprendimas duos daugiausiai naudos konkrečiu atveju. Jei biudžetas tą leidžia, galima įgyvendinti netgi juos visus – svetainė gali turėti turėti responsive dizainą, optimaliai išnaudojantį didelius monitorius, persijungti į atskirą mobiliąją versiją, žiūrint mobiliuoju telefonu, o taip pat pasiūlyti lankytojams parsisiųsti ir mobilią aplikaciją.

Ir net jei nebus naudojama nė viena šių technologijų, tai dar nereiškia, kad svetainė bus nepritaikyta mobiliesiems įrenginiams. Svetainės krovimosi greitis, patogi navigacija, tvarkingas atvaizdavimas mobiliojo telefono naršyklėje yra net svarbesni veiksniai, nei turinio sutilpimas į ekraną. Todėl standartinė svetainė, kuri tvarkingai veiks telefono naršyklėje, savo mobiliųjų lankytojų skaičiumi gali net lenkti specialiai mobiliesiems įrenginiams pritaikytus sprendimus.

1 komentaras

  1. Vardynas.info

    Labai informatyvus ir išsamus įrašas apie skirtingus svetainių pritaikymo mobiliesiems įrenginiams būdus. Tačiau labai svarbu atsižvelgti ne tik į techninę svetainės pusę, bet ir į naudojimo patirtį mobiliesiems vartotojams. Ar lengva rasti navigaciją? Ar tekstas pakankamai didelis, kad jį būtų galima patogiai skaityti? Ar vaizdai ir kiti elementai tinkamai atvaizduojami mažame ekrane?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *